неделя, 5 юни 2016 г.

Рик Риърдън - 05.06.1964 г.


За писането:

„Казвам на начинаещите писатели, че трябва да откриете, че ТРЯБВА да пишете. Ще разберете, когато го откриете, защото тематиката няма да ви остави на мира.не е достатъчно да пишете само защото си мислите, че би било добре да бъдете издаден. Трябва да сте отдадени на писането, иначе, каквото и друго да правите, то няма никакво значение.

Първото нещо, което е необходимо на начинаещия писател е ментор, който вярва в неговите възможности. Така че не се притеснявайте да потърсите помощ. Намерете учител, който уважавате.

Второ, четете много! Четете всичко до което успеете да се доберете.Ще откриете майсторството на писането като се потопявате в различни стилове, звучене и структуриране на автори, които са го правили преди вас.

Трето, пишете всеки ден. Водете си дневник. Записвайте си интересни истории, които сте чули. Правете описания на хора, които срещате. Няма голямо значение какво пишете, но трябва да поддържате практиката си. Писането е като с порт: ставате по-добър, когато се упражнявате. Ако не го правите, „мускулите” на писането атрофират.

Четвърто, писателският блокаж. Почти винаги се случва защото не сте планирали предварително как ще се развие историята ви още преди да започнете да пишете.Направете си пътна карта. Изградете структурата на сюжета, така че да знаете накъде води всяка глава. не е необходимо да е много подробно, винаги можете да правите промени, но ако планирате предварително, ще намалите времето през което ще седите втренчен в белия екран.

И последно: не се обезкуражавайте. Писането на книга винаги е тежка работа. Много по-лесно е да се мисли за нови идеи. Ще стигнете до средата на ръкописа си и ще си кажете: „О, това е много сложно! Ще започна нова книга вместо тази, която ще бъде по-лесна.” НЕ ГО ПРАВЕТЕ! Тази нова книга по никакъв начин няма да е по-лесна. Стегнете се и довършете. не се безпокойте за грешките в първия си ръкопис. Завършете го и СЛЕД ТОВА се върнете да го редактирате. Когато дойде време да изпратите ръкописа си на издателствата, помнете, че отхвърлянията са част от пътя и боли. Номерът е да продължите да го изпращате на други издателства Ако искате облепете стаята си с писмата с откази, но не се предавайте. “

И пет съвета за сюжета:

5. Не пишете частите, които читателят така или иначе ще прескочи. Писателите, особено начинаещите имат склонност да прекаляват с обясненията-

4. Правете разлика между тайнственост и объркване. Добре е да карате читателя си да гадае, не е добре да го карате да се чувства объркан.

3. Движете се! Докато не разберем проблема, не се интересуваме от подробностите. Карайте по същество.

2. Определете моралната дилема, която движи романа. Успешният роман ще преследва читателя, защото засяга някаква етична или морална дилема, която кара читателя да се пита как би постъпил на мястото на героя.

1. Протагонистът трябва да оказва влияние, за да реши проблема, докато антагонистът трябва да оказва влияние, за да прекрати решаването на проблема.“
~~~~~~~~~

Снимка: https://slclfoundation.wordpress.com/2010/08/25/rick-riordan-returns-to-st-louis/

Share

Кен Фолет - 05.06.1949 г.






„Проучването е най-лесно, структурирането на сюжета е най-забавно, а писането на първия ръкопис е най-трудно, защото всяка дума трябва да оживее. Пренаписването обаче е удовлетворяващо.”

„За да успее, авторът трябва да накара читателите си да се вълнуват за съдбата на героите и да поддържа това вълнение в продължение на поне сто хиляди думи.”

„Обичам да създавам въображаеми герои и случки около историческо събитие. Искам читателите да си кажат: добре, това може и да не се е случило, но може и да е.”

„Основното предизвикателство пред един писател може да бъде изразено много просто: да създаде въображаем свят и да накара читателите да се потопят в него.”

„Целта ми е да създавам изречения, които да могат да бъдат разбрани лесно, да пиша това, което наричам прозрачна проза. Провалил съм се с гръм и трясък, ако читателят трябва да прочете едно изречение два пъти, за да разбере, какво съм имал предвид.”

„Като начинаещ автор наистина трябва да започнете със структурирането на сюжета. Това ви спасява много главоболия. Много по-лесно е да се оправят логически грешки при структурирането, отколкото ако просто седнете и направо започнете да пишете. Ако работите по този начин, ще ви отнеме много време да поправяте грешките. Ще пишете в продължение на шест месеца или година и едва след това ще откриете неща, за които бихте искали да сте наясно още от самото начало. Освен това структурирането на сюжета концентрира мисълта ви.”
~~~~~~~~~
Снимка: http://ken-follett.com/media/

Share

Гейл Форман - 05.06.1970 г.







„Открийте своя собствен глас при писане. Пишете историите си по начина, който писането ви се получава естествено, не по начина, по който ви се иска писането ви да ви се получава естествено. Зная, че много млади писатели биха искали да пишат като Реймънд Карвър. Въпросът е, че, когато пишете по естествения за вас начин, творбата ви ще бъде много по-автентична и ще бъде много по-читаема. Повярвайте ми.”



„Повечето хора не публикуват книги докато са млади и за това си има причина. Писането е едно от тези неща, които, за разлика от баскетбола или балета, в него ставате все по-добър с възрастта. Така е, защото трябва от една страна да усъвършенствате писането си, от друга – защото колкото повече житейски опит събирате, толкова повече той обогатява и задълбочава работите ви.”



„Приемайте съветите на другите автори – като се започне със Стивън Кинг и нататък – с известна доза съмнение. Това, което работи за един човек, колкото и да е успешен, може да не е подходящо за вас.”


„Много хора се притесняват от творческия блокаж. Мен ако питате, изходът от него е самото писане. Може книгата, разказа, поемата или въобще, онова, което пишете, да не ви се получава. Няма значение. Оставете го за известно време, но започнете да пишете нещо друго. Понякога е необходимо да се появи вдъхновение дори за вдъхновението.”
~~~~~~~~~
Снимка: http://www.prhspeakers.com/speaker/gayle-forman

Share

Джеф Дайър - 05.06.1958 г.







„Водете си дневник. В писателския си живот съжалявам най-много за това, че не съм си водил дневник. “

„Нека имате неща, за които да съжалявате. На страниците, те се превръщат в гориво, в страст.”

„Поддържайте повече от една идея наведнъж. Ако трябва да избирам между само една идея за писане и да не върша нищо, по-скоро бих избрал второто. Само когато имам идеи за две книги, мога да избера една от тях. Винаги трябва да се чувствам пришпорен от нещо.”

„Пазете се от клишетата. Има клишета на реакции, както изразни клишета. Има клишета на наблюдения и размисли, дори на концепции. Много романи, дори добре написани, са клишета на формата, които се превръщат в клишета на очакванията.”

„Правете го всеки ден: превърнете в навик това да записвате наблюденията си и постепенно това ще се превърне в инстинкт. Това е най-важното правило от всички и – естествено – аз не го спазвам.”
~~~~~~~~~
Снимка: https://hammer.ucla.edu/programs-events/2014/11/geoff-dyer-ricky-jay/

Share

Маргарет Драбъл - 05.06.1939 г.






„Трябва да внимавате какво си представяте, защото самата представа ви окуражава да бъдете определен тип човек.”

„Има писатели, които са написали твърде много. Има такива, които са написали достатъчно. А има и писатели, които, каквото и да са написали, не е било достатъчно, за да задоволи почитателите им и Джейн Остин определено е една от тях.”

„Изборът на име има тенденция да въздейства върху развитието на героя, дори на сюжета. Може би същото важи и за реалния живот.”
~~~~~~~~~
Снимка: http://alchetron.com/Margaret-Drabble-510779-W

Share

Чък Клостерман - 05.06.1972 г.






„Всеки греши за всичко, почти непрекъснато.”

„В живота рядко става въпрос за това, какво се е случило в действителност, а за онова, което си мислим, че се е случило.”

„Изкуството и любовта са едно и също нещо: процес в който се виждаш в неща, различни от теб.”
~~~~~~~~~
Снимка: https://litreactor.com/interviews/a-conversation-with-chuck-klosterman

Share